Tags: comunicare, putere, management
Puterea este unul din ingredientele indispensabile
cocktail-ului care este viata noastra de fiecare zi. Departe de a fi buna sau
rea, ea este cu siguranta necesara. Altfel spus, senzatia de a nu exercita nici
un fel de influenta asupra celor din jur sau asupra evenimentelor este, pentru
cei mai multi, insuportabila. Si, viceversa, cel ce se bucura de o oarecare
putere, se simte foarte confortabil in aceasta postura. In concluzie, este
perfecta fraza unui om politic: "Puterea te macina atunci cand nu o ai".
Dar
drumul pana la exercitarea propriei influente asupra altora este pavat cu mici
smecherii, ba chiar cu inselaciuni. Vesti proaste asadar pentru cei care, de
obicei, prefera sa lase totul in voia intamplarii, cu convingerea ca lucrurile
se vor aranja de la sine, mai devreme sau mai tarziu. Vesti foarte bune, insa,
pentru cei ce cred in tactici, strategii si intr-un pic de cinism.
Management - Cum sa obtineti ceea ce vreti de la ceilalti
1. Cautati sa invingeti prin
actiuni, nu prin vorbe
Orice triumf de moment pe care credeti ca l-ati
obtinut convingandu-i pe altii gratie unor rationamente teoretice este in
realitate o victorie a la Pirus. Este mai bine ca ceilalti sa va impartaseasca
ideile gratie actiunilor voastre, fara sa scoateti o vorba. Demonstrati, nu
explicati.
Exemplu sugestiv:
Michelangelo tocmai terminase o statuie a lui David, cand a sosit clientul sau
(cardinalul Soderini) care, privind statuia, a spus ca i se pare magnifica, cu
exceptia nasului, care este prea mare. Michelangelo si-a dat seama ca Soderini,
din locul unde se afla, nu avea o perspectiva prea buna si l-a invitat sa urce
pe schela. Acolo, inarmat cu o dalta si ascunzand putin praf de marmura in
mana, s-a prefacut ca slefuieste nasul statuii. Cand a vazut praful cazand,
clientul, convins, a comentat cu satisfactie: "Acum imi place, e cu totul
altceva!".
Management - Cum sa obtineti ceea ce vreti de la ceilalti
2. Faceti in asa fel incat
oamenii sa depinda de voi
Pentru a va mentine propria independenta,
trebuie sa fiti mereu necesari si solicitati. Daca reusiti sa-i faceti pe oameni
dependenti, in numele fericirii si prosperitatii lor, nu mai aveti de ce va
teme. Si nu trebuie sa le aratati niciodata cum sa devina
independenti.
Exemplu sugestiv: Un
astrolog de la curtea regelui Frantei Ludovic al XI-lea (1423-1483) a prezis, cu
foarte mare exactitate, moartea unei doamne de la curte. Surprins de faptul ca
acest lucru s-a intamplat chiar la data anuntata, regele a fost framantat de
doua suspiciuni: ori astrologul o omorase doar pentru a dovedi ca a prezis bine,
ori era atat de priceput incat ii putea ameninta puterea. In ambele cazuri,
trebuia sa moara.
Regele l-a chemat, noaptea, intr-un turn al castelului,
intentionand sa il puna pe un servitor sa il arunce pe fereastra. Inainte de
asta, insa, a vrut sa aiba o satisfactie si l-a intrebat pe astrolog: "Sustii ca
stii totul despre destinul celorlalti, dar despre al tau, ce poti sa imi spui?
Cat timp crezi ca vei mai trai?". "Voi muri cu doar trei zile inaintea
Majestatii Voastre", a raspuns imediat acesta si, bineinteles, a fost crutat, ba
chiar coplesit cu favoruri si cadouri. El i-a supravietuit mult timp lui Ludovic al XI-lea,
contrazicand puterea sa profetica, dar demonstrand capacitatea sa de a dobandi
putere.
Nu e nevoie sa explicam cat de important este pentru un om de
afaceri sa poata sa-si exercite influenta asupra celorlalti. Ganditi-va ca
fiecare actiune de negociere pe care o sustine (obtinerea unui pret bun de la un
furnizor, stabilirea unor conditii avantajoase de livrare a marfii etc.)
presupune exercitarea acestei influente.
Management - Cum sa obtineti ceea ce vreti de la ceilalti
3. Exploatati interesul
oamenilor
"Calea cea mai scurta si mai potrivita pentru a ajunge unde
doriti consta in a-i lasa pe ceilalti sa intrevada clar ca este in interesul lor
sa va sustina in ceea ce faceti”a spus Jean de la Bruyere (1645-1696). Puneti
in lumina un aspect al cererii voastre care ar putea sa fie avantajos pentru
interlocutor si evidentiati la maximum acest aspect. Oricine priveste altfel
lucrurile daca intelege ca are ceva de castigat.
Exemplu sugestiv: In anul 433 i.H., insula
Kerkyra (numita mai tarziu Corfu) si orasul-stat grec Corint erau in pragul unei
ciocniri armate. In aceasta situatie, amandoua partile au incercat sa obtina
ajutorul orasului Atena, ca urmare si-au trimis ambasadori care sa incerce sa
incheie o alianta cu atenienii.
Reprezentantul Corintului a tinut un discurs
stralucitor si pasionat despre prietenia care legase in trecut Corintul si
Atena, in vreme ce reprezentantul Kerkyrei a recunoscut ca nu a ajutat niciodata
Atena, ba dimpotriva s-a aliat mereu cu dusmanii sai. Dar, a mai adaugat el,
Kerkyra isi pune la dispozitie flota, a doua ca marime dupa cea a Atenei.
Ascultand aceste discursuri, atenienii au decis sa sprijine Kerkyra, abandonand
aliatul traditional Corint.
Management - Cum sa obtineti ceea ce vreti de la ceilalti
4. Tineti-i pe ceilalti intr-o
stare de incertitudine
Fiintele umane sunt creaturi care actioneaza in
virtutea rutinei, cu o nestavilita nevoie de a fi familiarizate cu actiunile
altora. Daca sunteti previzibili, adversarii vostri se vor simti stapani pe
situatie, ca urmare tot ce aveti de facut este sa rasturnati situatia: fiti in
mod voit imprevizibil. Un comportament aparent lipsit de scopuri si de coerenta
ii va deconcerta pe ceilalti, iar ei se vor epuiza incercand sa va inteleaga
miscarile. Dusa la extrem, aceasta strategie intimideaza si
terorizeaza.
Exemplu sugestiv: In
anul 1972, campionul de sah Boris Spassky il astepta pe adversarul sau, Bobby
Fischer, pentru a disputa o serie de partide ce contau pentru titlul mondial.
Ora la care fusese programata prima partida se apropia, dar nici urma de
Fischer. Cu o clipa inainte de anularea intalnirii, Fischer apare in sfarsit,
dar imediat incepe sa se lamenteze ca un copil rasfatat: ba ca nu-i place
decorul salii, ba ca luminile - chipurile - cad prost, ba ca il deranjeaza
camerele de filmat etc. Lucrurile s-au linistit intr-un tarziu, dar Spassky
devenise foarte nervos. Fischer pierde prima partida, dupa ce comite niste erori
incredibile, ca ultimul ageamiu.
Spassky este dezorientat. Partidele continua,
victoria revenind cand unuia, cand celuilalt, cu Fischer osciland intre
normalitate si dementa. Apoi, brusc, Fischer incepe sa insire mutari de geniu,
una dupa alta, inclinand balanta victoriei de partea sa. Spassky este convins ca
este victima unui complot, se gandeste chiar ca adversarul sau il hipnotizeaza.
La sfarsit, se declara invins, iar in urma acestei infrangeri neasteptate, el,
favoritul, nu si-a mai revenit niciodata.
Management - Cum sa obtineti ceea ce vreti de la ceilalti
5. Faceti pe
prostul
Prefaceti-va naivi, pentru a-i trage pe sfoara pe adevaratii
naivi. Jucati rolul prostului, permitandu-le interlocutorilor sa aiba incredere
in propria lor istetime. Convinsi de acest lucru, ei nu vor intelege adevaratul
vostru scop.
Exemplu sugestiv: In
anul 1865, cancelarul prusac Otto von Bismarck era in ajunul semnarii unui
tratat de nebeligeranta cu Austria. Acordul era in intregime in favoarea
Prusiei, iar von Bismarck trebuia sa isi dea toata silinta pentru a-i face pe
austrieci sa il accepte. Negociatorul austriac, Blome, era un pasionat jucator
de carti si se lauda ca stie sa judece oamenii dupa felul in care joaca.
In
seara de dinaintea discutarii tratatului, von Bismarck l-a provocat pe Blome "la o carte" si a adoptat un comportament dezlantuit, agresiv, galagios, dar foarte
putin inteligent, ajungand sa piarda o suma destul de mare. Convins ca
adversarul sau este la fel de nepriceput si pe plan diplomatic, Blome a semnat a
doua zi acordul aproape fara sa il citeasca. "Nu as fi crezut ca exista un
diplomat austriac dispus sa semneze acest document!", a comentat la sfarsit
Bismarck, foarte satisfacut.
Management - Cum sa obtineti ceea ce vreti de la ceilalti
6. Oferiti false
alternative
Cele mai reusite victorii sunt acelea in care "victimele"
sunt convinse ca detin controlul asupra situatiei, cand de fapt ele sunt in
realitate marionetele voastre. Oferiti-le celorlalti alternative care sa rezolve
toate problemele in avantajul vostru. Determinati-i sa aleaga raul cel mai mic
pentru ei si care, oricum, serveste scopului vostru.
Exemplu sugestiv: Miliardarul J.P.Morgan i-a
comandat odata unui bijutier o piesa deosebita - un ac de cravata cu o perla
incrustata. Bijutierul a muncit cateva zile si a realizat un ac superb, cu o
perla de toata frumusetea, pe care i l-a trimis lui Morgan intr-o cutie de
catifea insotita de o nota de plata de 5.000 de dolari.
A doua zi insa, cutia
s-a intors la bijutier, impreuna cu un biletel: "Acul imi place, pretul - nu.
Daca va convine cecul de 4.000 de dolari pe care vi-l anexez, pastrati-l si
trimiteti-mi inapoi cutia, cu sigiliul intact". Furios, bijutierul i-a trimis
banii inapoi, spunand ca pretul oferit nu-i convenea deloc. Mare i-a fost insa
surpriza cand, deschizand cutia, nu a mai gasit bijuteria, ci un cec de 5.000 de
dolari in locul ei. In realitate, miliardarul fusese dispus sa plateasca chiar
si 5.000 de dolari pentru bijuterie, dar incercase sa obtina totusi o reducere
(fara sa riste insa sa piarda obiectul).
Management - Cum sa obtineti ceea ce vreti de la ceilalti
Pericolul
victoriei
Napoleon spunea ca "pericolul cel mai mare te pandeste in
momentul victoriei". Intr-adevar, de multe ori, succesul confera o euforie
excesiva care te face sa-ti uiti propriile limite. Te simti omnipotent, deasupra
muritorilor obisnuiti, si in acest punct incepi sa gresesti - din imprudenta,
ingamfare, prostie - punand in pericol toate cuceririle realizate pana in acel
moment.
Momentul triumfului, insa, este acela in care este mai necesar ca
niciodata sa recurgi la smecherii si calitati strategice, consolidandu-ti
propria baza de putere, recunoscand rolul pe care l-a jucat norocul si ramanand
vigilent pentru a nu fi luat prin surprindere de eventualele rasturnari de
situatie.
Adaptare dupa revista "Millionaire".
Articol preluat din newsletter-ul www.ideideafaceri.ro
Ghidul
Managerului de ONG - 2009
E@ltfel Romania va recomanda CD-ul Ghidul managerului de ONG - 2009, o colectie completa de solutii practice si reglementari legale, actualizate la zi, despre:
-
Conditiile de infiintare a unui ONG
-
Sursele de finantare
-
Conducerea unei ONG
-
Organizarea activitatii contabile
-
Evidenta fiscala
-
Salarizarea
-
Obiectul de activitate al unui ONG
-
Salarizarea
-
Sponsorizarea
-
Regimul strainilor
-
Activitatea de voluntariat
Profitati de
pretul special de lansare de 273 lei,
pret redus cu 30%
fata de pretul normal al CD-ului.
Pentru mai multe informatii si comenzi accesati http://www.ong.manager.ro