Tags: resurse umane, motivarea angajatilor
Sa "obtii" pentru firma maximul din ceea ce angajatii tai pot oferi este unul dintre obiectivele primordiale pe care ti le poti defini ca manager. Angajati motivati inteligent inseamna o firma care poate oferi mai mult la o calitate mai buna si, in acelasi timp, clienti mai multumiti nu doar de serviciile/ produsele oferite, ci si de relatia cu reprezentantii firmei.
Ce inseamna sa va motivati inteligent angajatii?
1) Motivatia trebuie, in primul rand, sa existe de la bun inceput. Omul potrivit la locul potrivit: un principiu firesc, dar care din pacate este ignorat de multi angajatori. Ne referim aici la 2 aspecte:
- “practica” de a angaja candidati a caror calificare depaseste clar cerintele postului, conform mentalitatii “cu cat este mai pregatit, cu atat beneficiile vor fi mai mari”. In realitate, aceasta practica este de cele mai multe ori paguboasa, deoarece astfel obtineti, inainte de toate, niste angajati frustrati;
- subestimarea importantei preferintei candidatului pentru o anumita activitate. Este, evident, vital sa evaluam corect gradul de pregatire si competenta a candidatilor pentru un anumit job. Aceasta evaluare trebuie insa obligatoriu completata de cea a dorintei, atractiei pentru activitatea ce ar urma sa o desfasoare. Este vorba despre placerea de a face acele lucruri, dincolo de orice interes material sau de alta natura. Capabilitatea si atasamentul sunt 2 “motoare ale succesului” care trebuie sa functioneze la unison pentru a-si atinge scopul.
Solutii practice pentru motivarea angajatilor, altfel decat prin recompense materiale! Detalii aici >>>
2) Platiti-va angajatii in functie de performanta. Pentru aceasta este necesar sa definiti, impreuna cu Resursele Umane, un sistem obiectiv, echitabil si transparent de evaluare a performantelor. Prin “echitabil” ne referim la:
- “calibrarea” corecta a valorilor/ notelor/ intervalelor pentru criteriile folosite la evaluare. Aceasta calibrare poate fi facuta in functie de un istoric/ statistici proprii, pe baza unor benchmark-uri externe sau combinand aceste 2 categorii de surse de informatie;
- comparabilitatea criteriilor si a pragurilor in cazul evaluarii unor angajati cu responsabilitati asemanatoare.
3) Aratati-le angajatilor vostri apreciere atunci cand fac o munca de calitate si, mai ales, cand va depasesc asteptarile. In cazul unor rezultate extraordinare, oferiti feedback astfel incat sa stimulati repetarea performantelor, dar fara sa creati obligatie in acest sens. Procedati astfel incat si ceilalti sa afle despre realizarile celui felicitat (printr-un email catre acesta cu CC la colegi, aprecierea in cadrul unei sedinte importante etc.). In acest fel, dati o alta greutate feedback-ului vostru si, in acelasi timp, stimulati spiritul competitiv al celorlalti angajati.
Solutii practice pentru motivarea angajatilor, altfel decat prin recompense materiale! Detalii aici >>>
4) Organizati actiuni gen team building sau iesire la o masa in oras pentru voi si echipa voastra: coeziunea grupului, increderea reciproca sunt factori insemnati in ecuatia randamentului echipei. In plus, aveti astfel sansa de a va cunoaste mai bine oamenii si, in mod particular, de a intelege bine cum ii puteti motiva cat mai eficient. Daca este vorba despre o masa ori o partida de tenis impreuna, alegeti, in masura in care stadiul activitatilor o permite, alocarea din timpul de lucru a orelor dedicate actiunii. In acest fel reduceti riscul de a crea, prin actiunea propusa, stres si nemultumire.
5) Mizati pe flexibilitatea programului de lucru: este total demotivant sa cereti (explicit sau nu) unui angajat cu randament bun sa ramana peste program pentru intocmirea unei situatii/ prezentari/ pentru finalizarea in termen a unui proiect, fara a-i oferi in schimb posibilitatea de a lipsi de la munca atunci cand are nevoie sau, pur si simplu, cand este obosit.
Solutii practice pentru motivarea angajatilor, altfel decat prin recompense materiale! Detalii aici >>>
6) Adaptati-va, pe masura ce va cunoasteti din ce in ce mai bine echipa , metodele de motivare pentru fiecare persoana in parte: fiecare dintre noi este unic si s-ar putea ca un factor care pentru voi conteaza mult, pentru altul sa insemne destul de putin.
Liviu Deculescu