Tags: Bruno Medicina, marketing, piata, produse, rolex
Odata, la o receptie in Geneva, un ziarist l-a intalnit pe presedintele
firmei Rolex si l-a intrebat care mai era situatia in acel moment pe piata
ceasurilor.
"Habar nu am", a raspuns presedintele, "nu prea ma intereseaza
piata ceasurilor."
"Ce vreti sa spuneti cu asta?", s-a mirat ziaristul. "Vindeti ceasurile cele mai celebre in lume si nu urmariti piata?"
"Stimate
domn", a explicat marele om de afaceri, "firma noastra nu vinde ceasuri, ea
vinde senzatia de lux!"
In orice vanzare, ceea ce se vinde este
utilitatea pe care
produsul o ofera clientului. Utilitatea este lucrul care trebuie vandut, in timp
ce obiectul constituie numai pretextul (vezi exemplul de mai sus cu ceasurile
Rolex). Uneori, a descoperi utilitatea unui produs/serviciu este usor, dar
deseori problema trebuie analizata cu atentie:
* Cati si-au luat telefon
mobil pentru a avea o eficienta mai mare in munca? Si cati, in schimb, l-au luat
pentru a parea mai importanti?
* Cei care si-au cumparat un Mercedes au
apreciat oare tehnologia germana sau au vrut pur si simplu sa arate celor din
jur ca au facut bani frumosi?
* Cei care isi cumpara instrumente de
gimnastica le folosesc, intr-adevar, sau doresc doar sa-si gaseasca o scuza,
putand ulterior sa spuna ca au facut tot posibilul, dar n-au slabit?
* Cati
dintre cumparatorii de carti le citesc efectiv? (Daca s-ar face o statistica si
s-ar judeca prin prisma numarului de carti cumparate si a timpului mediu pentru
a citi o carte, s-ar descoperi ca toata populatia globului nu se ocupa cu
altceva decat cu cititul.)
Motivatiile clientului pot sa nu aiba nici o legatura cu obiectul
respectiv
Ca urmare, orice ati vrea sa vindeti, trebuie sa va puneti
doua intrebari-cheie:
1. Ce vindeti cu adevarat?
2. De ce ar trebui cineva
sa cumpere ceea ce vindeti dvs.?
Aceste intrebari va ajuta sa intelegeti
adevarata utilitate pentru client a produsului pe care i-l propuneti (utilitate
care este deseori ascunsa). Indiferent ca este vorba de un obiect, de un
serviciu sau de o idee, utilitatea sta la baza oricarei tehnici de vanzare.
Utilitatea inseamna satisfacerea nevoilor
Dupa renumitul
psiholog Abraham Maslow, comportamentul oamenilor este mereu rezultatul
incercarilor lor de a-si satisface una sau mai multe dintre cele cinci nevoi
fundamentale ("forte motivationale"). Maslow face o clasificare a acestor nevoi
intr-o secventa numita "ierarhia nevoilor omenesti". Iata aceasta clasificare,
incepand de la nivelul elementar, pana la cel mai
complex:
1. Nevoi fiziologice: includ foamea, setea,
reproducerea, adapostirea, odihna etc.
2. Nevoi care tin de
siguranta si protectie: practic sunt aceleasi ca mai sus, dar pe termen lung,
aceasta insemnand stabilitate, protectie, loc de munca, pensie,
asigurare.
3. Nevoi sociale: acceptarea de catre grup,
prietenie, iubire, familie.
4. Nevoi care tin de ego:
respect din partea celorlalti, recunoastere, raspundere,
importanta.
5. Nevoi care tin de autorealizare: satisfactie
personala, atingerea propriilor obiective, realizarea propriilor
aspiratii.
Se pot face imediat doua comentarii:
a) odata
ce o nevoie de nivel inferior a fost satisfacuta, ea nu mai este (in acel
moment) o forta motivanta, dar va fi inlocuita de o nevoie de nivel superior. De
exemplu, dupa ce a fost rezolvata pe moment problema hranei sau imbracamintei,
intra in joc nivelul doi, adica omul incepe sa se gandeasca la o modalitate prin
care aceste nevoi sa fie satisfacute si pe viitor.
b) pana
cand o nevoie de nivel inferior nu este satisfacuta, omul nu este motivat de o
nevoie de nivel superior. Este o observatie cruciala, nu numai pentru ceea ce
inseamna tehnicile de vanzare, ci pentru orice evaluare a comportamentului:
este destul de evident ca o persoana care nu are mancare nu este interesata prea
mult de prieteni sau de cultura.
O situatie foarte interesanta si care poate fi foarte pretioasa in cursul
unei vanzari este urmatoarea: persoanele care au dificultati la nivelul trei (de
integrare sociala) au tendinta de a compensa aceasta stare de fapt sarind in mod
nejustificat la satisfacerea unor nevoi de nivelul patru (prestigiu,
importanta).
Practic, asta inseamna ca unele persoane care, intr-un fel sau
altul, nu se simt la inaltimea celorlalti vor avea tendinta sa incerce sa
ascunda aceasta slabiciune in spatele unor simboluri ale puterii, ale realizarii
(masini de lux, bijuterii, imbracaminte scumpa etc.), fiecare dupa posibilitati.
Daca este dus la extrem, acest fel de a actiona ii poate determina pe oameni
sa-si incalce nevoi personale de ordin inferior!
Fiecare vanzare, pentru a fi
dusa la bun sfarsit, trebuie sa satisfaca o nevoie anume situata pe un anumit
nivel in piramida lui Maslow. Si este fundamental sa intelegeti, inainte de a va
lansa oferta, care este nivelul care-l motiveaza pe potentialul client in acel
moment.
Bruno Medicina