Tags: marketing, marketing agresiv, reclame
Este un lucru destul de greu de definit, dar pe care il
recunoastem imediat atunci cand il intalnim. Este acel gen de marketing care
depaseste cu buna stiinta anumite limite si face discriminari evidente in
functie de rasa, sex sau religie. De exemplu, este evident ca barbatii sunt
atrasi imediat de imaginea unei femei frumoase (din acest motiv femeile frumoase
apar in mai toate reclamele pentru produse masculine).
Probleme apar insa
atunci cand clipurile publicitare le prezinta in posturi denigrante - complet
ignorante in probleme tehnice sau reduse la statutul de servitoare ale
barbatilor - ignorandu-se faptul ca de multe ori femeile sunt cele care cumpara
produse pentru partenerii lor. Dar nici barbatii nu scapa: sunt numeroase
reclamele in care ei apar ca niste impiedicati, incapabili sa gateasca o mancare
sau sa se ocupe de ingrijirea copiilor. Apoi, chiar daca nu sunt la fel de
numeroase, exista si productii care iau in deradere apartenenta la un grup etnic
sau religios.
Poate ca asemenea reclame reusesc in mod eficient sa atraga
atentia publicului, dar asta nu inseamna neaparat vanzari mai mari. Un studiu
intreprins in S.U.A. privind comportamentul consumatorilor arata ca un clip care
creeaza emotii negative - dezgust, teama sau furie - va indeparta publicul de
produsul respectiv, intr-o reactie normala de evitare a sursei de emotii
negative. Acelasi studiu releva faptul ca disponibilitatea maxima pentru
receptarea unui mesaj publicitar apare atunci cand acesta este transmis intr-un
context care prezinta o familie fericita, o mama cu copii ei, un grup de
prieteni. De asemenea, un foarte bun raspuns se obtine si cand este promovat un
produs nou. Creierul este dornic sa invete, sa afle lucruri noi si in acest
proces de invatare produce dopamina, aceeasi substanta pe care o produce si cand
este stimulat de imagini cu mancare sau de imagini cu continut
sexual.
Concluzia ar fi ca eficienta marketing-ului ofensiv lasa mult de
dorit. Cand sunt atatea lucruri care ii fac pe oameni sa se simta bine, de ce sa
iti asumi riscul sa ii faci sa se simta prost?
www.ideideafaceri.ro