Tags: bazar, tocmeala, negociere, preturi
Fiecare tara cu obiceiul ei: daca intr-un bazar
oriental nu negociati, vanzatorul se supara. Daca insa o faceti in
Germania vanzatorul se simte jignit. "Incercati sa negociati" sugereaza Karin
Bernd, administratorul si proprietarul boutique-ului Senora din
Cologne. Timp de o saptamana, un afis mare plasat in vitrina incurajeaza
clientela, majoritar feminina, sa incerce sa se tocmeasca.
Clientele mele s-au adaptat bine la aceasta initiativa isi
aminteste Karin. Ele au fost chiar incantate.
In tarile din vestul
Europei nu exista in mod curent practica negocierii pretului, de aceea
initiativa a fost remarcata de presa regionala si
chiar revistele nationale. Operatiunea s-ar fi dovedit o excelenta actiune de
marketing daca nu ar exista in Germania o lege federala care
autorizeaza reducerile importante ale preturilor doar cu ocazia vanzarii
soldurilor si a lichidarii stocurilor. Ca urmare,
dupa o saptamana afisul a trebuit sa fie indepartat.
"Cand mi s-a reprosat ca
initiativa mea nu este legala am apelat la Directia de prevenire a
fraudelor si supraveghere a concurentei" explica
Karin. Verdictul: se poarta discutii ca legea sa fie modificata,
dar pana la votarea ei in parlament negocierea preturilor este interzisa.
Legea admite ca un consumator sa negocieze pretul doar daca are un motiv
bine intemeiat. De exemplu, daca a cumparat un obiect de imbracaminte caruia ii
lipseste un nasture. Daca insa vanzatorul incita
clientul printr-un slogan, sa se tocmeasca, el incalca legea.
Ca regula
generala, comerciantul trebuie sa
ofere marfa la acelasi pret tuturor comparatorilor.
Daca acorda o reducere unuia, el va trebui sa o
faca tuturor. Se considera ca autorizarea si incurajarea
negocierii contravine acestei reguli, impunand o discriminare: un pret pentru
clientulcare negociaza si un altul, mai mare, pentru cel
care nu negociaza.
Unii s-ar putea sa nu vada nicio discriminare
in asta, dar nu au ce face.
Prudenta se impune deci in tari ca Franta si
Germania, unde regula de baza o constituie tratamentul egal
al consumatorilor.
de Mirela Rosu