Alt-Fel.ro



Tags: Bucuresti, trafic, orase

Pentru cei care infrunta zi de zi circulatia infernala din Bucuresti singura consolare este ca la fel stau lucrurile in toate marile orase din lume. Desi acest lucru este in cea mai mare masura adevarat, exista totusi cateva exceptii care demonstreaza ca un oras de mari dimensiuni nu este condamnat sa ramana in permanenta sufocat. Cu putina imaginatie, ceva mai multa vointa si cu o investitie substantiala, traversarea orasului poate deveni o experienta mai putin traumatizanta si costisitoare decat este acum.

Revista Forbes a realizat un top al oraselor mari in care circulatia se desfasoara aproape normal, bazat pe cercetarile efectuate de profesorul Jeffrey Kenworthy de la Murdoch University, Australia, in 84 dintre cele mai mari orase ale lumii. El a folosit drept criterii fondurile alocate pentru imbunatatirea conditiilor de transport si a infrastructurii, viteza si siguranta cu care locuitorii traverseaza orasul, costurile platite de locuitori pe deplasare.

Rezultatele par surprinzatoare, in top fiind asezari precum Osaka, Berlin sau Hong Kong. Acestea au insa o serie de puncte forte, precum trenuri de mare viteza care permit deplasarea rapida intre periferie si centru, reteaua densa de transport in comun sau obisnuinta locuitorilor de a folosi mijloace de deplasare alternative, in cazul berlinezilor, bicicletele. 

Usurinta deplasarii nu reprezinta un avantaj doar pentru locuitori. Ea contribuie la competitivitatea economica a orasului. "Mobilitatea este unul dintre factorii determinanti pentru o companie cand decide daca sa investeasca sau nu intr-o anumita zona", spune Maria Krautzberger, secretar al Biroului de Urbanism din Berlin.

1. Pe primul loc in clasamentul Forbes se afla Hong Kong. Acesta este unul dintre cele mai dense orase din lume, cele mai multe companii fiind concentrate pe o insula de doar 40 de kilometri patrati, conectata cu restul teritorilului prin trenuri, autobuze si vapoare. Sistemul de transport va fi si mai eficient din 2010 cand se va finaliza proiectul Pearl River Delta.

2. Tokyo este pe locul doi, ajutat tot de sistemul de trenuri rapide care uneste centrul orasului de zonele periferice. Managerizarea traficului este imbunatatita de folosirea tehnologiilor GPS prin care pasagerii afla in timp real cat au de asteptat sau daca este vreo problema pe drum. Tot aici sunt vestitii angajati a caror datorie este sa impinga pasagerii in compartimentele trenurilor astfel incat spatiul sa fie folosit cu maxima eficienta.

3. Pe locul trei este Chennai, India. Desi cu o populatie de cinci milioane, reteaua de trenuri si pasaje dezvoltate in ultimii ani in urma unor investitii masive, mobilitatea este decenta, facand ca un numar tot mai mare de companii sa aleaga orasul pentru derularea afacerilor.

4. Dakar, Senegal. Circulatia este ajutata de numarul mare de oameni care folosesc bicicleta. Astfel, cheltuielile pentru transportul in comun sunt mult reduse iar deplasarea dinspre periferie spre centru, unde sunt majoritatea birourilor, nu este dificila.

5. Osaka este una dintre cele mai mari zone metropolitane din Japonia, alaturi de Kobe si Kyoto. Aici traiesc peste 17 milioane de oameni, iar, conform estimarilor autoritatilor metropolitane, in fiecare zi sistemul de transport in comun este folosit de 10 milioane oameni. Orasul nu este paralizat datorita sistemului de trenuri rapide, la fel ca si in restul marilor orase din Japonia.

6. Londra este orasul european care sta cel mai bine la capitolul transport comun. City, centrul financiar al Londrei, are doar 8.000 de locuitori insa aici lucreaza peste 320.000 de oameni. Circulatia este salvata de sistemul de trenuri Tube, cel mai mare sistem de cale ferata urbana din lume.

7. Beijingul a cheltuit peste 10 miliarde de dolari in ultimii ani pentru imbunatatirea infrastructurii, mai ales sub presiunea Jocurilor Olimpice. Orasul este totdata si unul din principalele centre de afaceri din China.

8. Mumbai este cunoscut in lume prin densitatea populatiei. In ultima perioada a devenit cunoscut si datorita investiilor agresive in dezvoltarea mijloacelor de transport. Intr-un timp scurt a aparut o retea vasta de cai ferate urbane si sosele, in urma unui parteneriat public-privat.

9. Krakovia este inclus in top ca urmare atat a investitiilor in dezvoltarea infrastrucutrii, dar si a populatiei mai putin dense decat in alte orase, care fac ca circulatia sa nu fie o mare problema.

10. Berlinul este ultimul oras din clasament. Circulatia este salvata aici de numarul mare al persoanelor care isi lasa masinile in parcare si prefera sa mearga cu bicicleta la serviciu. Conform estimarilor oficialilor, 13% din locuitori merg pe bicicleta.

George Trifu
BankNews

Alt-Fel.ro © 2024