Alt-Fel.ro



Tags: vin, prost, prostie, idee, Fat bastard, creativitate, probleme, solutie



Thierry testa un vin. I se parea ca are potential. Si a vrut sa verifice. Si-a invitat amicul potrivit pentru asa ceva, pe Guy, sa-l deguste impreuna. A turnat vinul in doua pahare. Fiecare dintre ei l-a adulmecat, l-a studiat in lumina, l-a rotit in pahar si a sorbit cateo gura. I-au analizat textura, gustul, aromele subtile, parfumul…

Dupa care Thierry a rostit intr-o delicioasa engleza cu parfum de vin frantuzesc:
"Now zat iz what you call a phet best-ard!" “Asta este ceea ce voi (americanii) numiti un… bastard grasan (Fat bastard).” Guy si-a scuturat burta de ras, iar hohotele lui s-au auzit pana in oraselul apropiat.

Si asa si-a botezat Thierry vinul. Ba mai mult, atat de tare i-a placut lui Thierry numele, ca si-a botezat si vinaria la fel. Apropo, aici gasiti toata istoria http://www.fatbastard.com/ si in afara de asta, un site interesant. Cati i-or fi spus ca e o prostie, cati or fi incercat sa-l determine sa aleaga alt nume… Thierry a ramas pe pozitie. Si bine a facut!

Vinul a avut un succes nebun. Unii au cumparat cateo sticla doar pentru numele trasnit. S-au intors apoi sa ia cateo caseta intreaga (nu, nu stiu cate sticle erau intr-o caseta). Cert este ca oamenilor de pretutindeni le-a placut la nebunie. Pentru ca sintagma "bastard grasan" a ajuns sinonima cu "grozav".

Concluzia: nu te feri de idele care par prostesti!

De fapt… Despre ce este vorba?
"Fat bastard" - idee ciudata initial (care om cu mintea intreaga s-ar fi gandit sa boteze asa un vin?) dar dovedita de succes ulterior - nu este o intamplare izolata. Vei spune ca sa sunt oameni creativi, ca au idei trasnite. Ei bine… ai ajuns  unde voiam eu sa ajungi singur (asta se numeste triggering deductive reasoning technique, frecvent folosita in vanzari): creativitate dezlantuita.

E plina literatura de specialitate de metode si tehnici in stare sa-ti trezeasca spiritul creativ, imaginatia, inspiratia. Dar aceasta mi se pare cea mai la indemana: deblocarea creativitatii cu ajutorul celor mai "prostesti" idei.

"Imagineaza-te intr-o pravalie de vinuri, cautand un vin. Ce vezi pe rafturi? Pinot Noir, Sauvignon Blanc, Chateaux de nu stiu care si… deoadata… Bastardul Grasan. Te socheaza este? Te intriga. Pleci, cauti mai departe si totusi… "Ce prostie" iti spui.

Dar pana la urma te-ntorci si iei Grasanul din raft. Pentru ca n-ai putut scapa de el. E un nume … aiurit, aproape copilaresc, dar… imposibil de uitat!" povesteste Paul Arden in cartea sa It's Not How Good You Are, It's How Good You Want to B e (Important este cat de bun vrei sa devii, iar nu cat de bun esti).

Solutii "prostesti" pentru rezolvarea problemelor tale

Nu crezi ca se poate?
Arden demostreaza in cartea sa ca gandirea creativa apare atunci cand esti destins, cand nu exista constrageri. Iar gandirea “out side the box” ca sa nu zic ciudata sau si mai rau, poate uneori distruge blocajele mentale care te impiedica sa gasesti solutia unei probleme asupra careia te concentrezi de multa vreme.

Sa zicem ca una dintre problemele de serviciu iti "toaca marunt” creierii. Nu o poti rezolva si pace! Se intampla oricui sa aibe astfel de blocaje. Corect? Te concentrezi, cauti, dar nimic! Te invarti in jurul cozii. Problema este tot acolo, tot fara solutie.

Se prea poate ca motivul pentru care creierul "sa macine in gol" sa fie teama, tema de a nu dezamagi, tema de esec. "Pana la ora 12 trebuie sa gasesc o solutie sa vand acest produs. Da! Dar cum sa ma diferentiez de concurenta? Si inca pana la 12! N-o sa reusesc!"

Esti prea critic cu tine insuti! Esti atat de concentrat sa gasesti "din prima" solutia corecta, incat iti blochezi creierul. In consecinta, trebuie intai sa-l deblochezi si abia apoi sa gandesti dezlantuit! Liber! Fara constrangeri! Chiar "prosteste" daca simti ca asta te ajuta!

Iata ce parere are Arden:
1. Incearca sa gandesti pe dos de cum cere solutia normala. Doar asa… pentru distractie. Ca sa vezi ce iese!
2. Uite-te pe geam si agata-te de orice. Orice: un om, o masina, o umbreala, un panou publicitar sau o fusta scurta… Poate fi solutia problemei tale. Intr-un fel mai nonconformist, desigur, dar se poate! Doar voiai sa fii creativ!

Ambele cai par ciudate, dar sunt exact socurile de care creierul tau are nevoie pentru a iesi din blocajul indus. Este impulsul pe care i-l dai pentru a reincepe sa caute solutia! Intr-un mod diferit de data aceasta. Ideea ta, hai sa-i spunem trasnita, ca sa nu-i spunem “prosteasca” se poate tranfsorma in cea mai buna solutie pe care ai fi putut sa o dai vreodata!

De ce v-am povestit aceste lucruri?
Pe de-o parte fiindca mi se pare o  idee interesanta de a-ti stimula creativitatea. In plus e practica si la indemana oricui. Astfel, imi explic acum si motivul pentru care, uneori, caut idei, subiecte si solutii in cele mai ciudate locuri. Si functioneaza! Poti oricand gasi o idée minunata acolo unde nu te astepti. Trebuie doar sa o slefuiesti pentru a-i da stralucire.

Pe de-alta parte, este incitant sa adopti solutii "originale". Nu oricine o poate face! Iar mie imi plac provocarile! Tie?

Si apoi cineva (Christopher Morley) spunea: "E distructiv pentru minte a fi continuu parte din unanimitate." Asa ca...

Alt-Fel.ro © 2024