Tags: romania, bucuresti, bonn, germania, marketing online
Am participat in urma cu un an la un seminar de marketing online, la Bonn, in Germania. Am plecat din Bucuresti - eu si alti cativa colegi de serviciu - hotarati sa descoperim secretul succesului american.
Don Nicholas, americanul care ne-a vorbit trei zile, incerca sa inteleaga, la sfarsitul mesei rotunde din ultima zi, ce este acela un mandat postal. De ce nu se fac plati exclusiv on line pentru produsele pe care le vindem...
Era atat de uimit, incat nu-si gasea cuvintele. Parca ne-ar fi intrebat: dar voi, oameni buni, in ce lume va aflati? A admis ca in Romania pare totul prea complicat si ca nu are o reteta a succesului pentru noi. A admis de asemenea ca iata, afla si el lucruri noi despre ceea ce se intampla acum intr-o tara sau alta. Acum, nu in urma cu 30 de ani...
In sfarsit, ce m-a impresionat cel mai mult - si nu mai dezvolt ideea ca relationezi altfel intr-o asemenea deplasare, cu colegii de serviciu - a fost descoperirea faptului ca fac parte din CEVA mult mai mare. Rentrop&Straton este o editura cu o parte din radacini in Germania. Aceste radacini le-am descoperit si le-am palpat eu primavara trecuta.
Am ajuns in fata cladirii in care isi are sediul Verlag Norman Rentrop. Pe cuvant, am avut emotii. M-am simtit "de acolo", aproape inexplicabil... Am vizitat birourile si ne-am minunat cat sunt de relaxati si zambitori. La intrare am vazut un suport pentru vreo 10 umbrele identice, iar la baie periute de dinti de unica folosinta si spray-uri antiperspirante.
Noi pe-aici, prin tara noastra, ne-am cam obisnuit sa stam incruntati cu ochii-n monitor si sa facem nenumarate lucruri mici si cronofage in 8 ore de munca.
Eu am facut un pas inainte: am adus 3 umbrele la mine in birou (nu de la Bonn !). E drept ca nu le-am pus la intrare, in hol. Chiar asa futurista, nu mi-e mintea. Mai lucrez inca la omorarea timpilor mei morti deja. Cam pe-aici este reteta succesului in Romania.