Tags: echipa, management, comunicare
S-au scris multe despre echipa care se formeaza la locul de munca ? acea
minunata notiune cu privire la oameni lucrand cu bucurie impreuna si avand drept
rezultat o productivitate sporita, spre binele firmei si al lor. Tot ceea ce le
trebuie: un alt fel de instruire, niste exercitii de sudare a colectivului, un
scop comun si o serie de obiective.
Dar chiar asa stau lucrurile? Chiar te
poti astepta ca o mana de oameni sa se arunce intr-o atmosfera de echipa si sa
?infloreasca? glorios? Tocmai in aceasta lume competitiva, in care a umbla cu
dedesubturi pentru a-ti intari pozitia si a-ti castiga promovarea e ceva la fel
de obisnuit ca drumul spre locul de munca? Da, insa e vorba de incredere.
Ganditi-va: cat de bine va cunoasteti colegii de munca si cata incredere aveti
in ei?
Va calauzeste pas cu pas
prin ceea ce trebuie sa faceti pentru a obtine cele mai bune rezultate de la
echipa dumneavoastra. Cartea va ofera planuri de actiune, liste cu ce trebuie sa faceti si
note de revenire pentru a va ajuta sa obtineti rezultate exceptionale in
orientarea dumneavoastra si a echipei dvs.
In cazul relatiilor personale, increderea se poate dezvolta in
functie de timpul de cand cunoastem pe cineva, de reactia instinctiva trezita de
persoana in cauza, de felul cum am perceput-o cand am avut nevoie de ea. Ii
alegem pe cei cu care ne petrecem timpul intr-un mod personal, de obicei intr-o
atmosfera relaxata, lipsita de rivalitati si amenintari.
Nu-i putem alege pe
cei cu care lucram zilnic. Si ? sa recunoastem ? cele mai multe locuri de munca
sunt departe de a fi lipsite de animozitati intre angajati. Prin urmare, cum
poti incuraja increderea intr-un cadru in care nu tu ai ales participantii, iar
nivelul stresului este ridicat?
Haideti sa vedem ce inseamna notiuni ca
maturitate, responsabilitate reciproca, interdependenta, controlul starii
conflictuale, comunicare, incredere in capacitatea de a depasi obstacolele,
asumarea riscurilor si implicare.
1. Maturitatea ? este
cheia increderii care se cladeste odata cu echipa. Cel care apartine unei echipe
trebuie sa fie suficient de matur pentru a lua in considerare o parere sau o
personalitate, in functie de cum aceasta afecteaza colectivul; nu doar cum l-ar
atinge pe fiecare. Maturii sunt capabili si sa discearna parerea echipei fata de
una dintre ideile lor, in paralel cu opinia echipei fata de ei personal. De
asemenea, isi pot mentine parerea buna despre sine chiar cand ceilalti sunt in
dezacord cu ei si nici nu devin isterici, parandu-li-se ca echipa vrea ?sa-i
termine?.
2. Responsabilitatea reciproca ? nu este un
lucru pe care am fost obisnuiti sa-l acceptam la locul de munca. Pornind de pe
bancile scolii si trecand prin mai multe locuri de munca, am fost recompensati
pentru performantele personale, si nu pentru realizarile grupului. Multor oameni
le este greu sa recunoasca faptul ca reusita si avansarea lor sunt ? fie si
partial ? meritul celorlalti. Adesea, unii nu cred ca si colegii lor fac o munca
serioasa ori de calitate.
3. Interdependenta ? o alta
trasatura care nu se gaseste ?de-a gata? in societatea noastra (cu exceptia
familiei, in unele cazuri). Suntem invatati sa ne ferim de ?Number One? si sa nu
fim surprinsi cand altii ne lasa de izbeliste. Totusi, studiile au aratat ca
doua (sau trei, sau patru, sau cinci) capete sunt mai bune decat unul singur.
Interdependenta este extrem de importanta pentru bunul mers al unei echipe,
fiindca nici un membru al ei nu valoreaza cat intreaga echipa.
4.
Controlul starii conflictuale ? din pacate, prea des totul se
preschimba intr-o incercare de evitare. Membrii unei echipe isi dau seama ca
este cu mult mai bine sa se ocupe din vreme de un conflict, atunci cand sta sa
izbucneasca, decat sa-l lase sa se ?umfle? odata cu trecerea timpului. Putin
disconfort care este resimtit acum este minor fata de o izbucnire de mai tarziu.
Increderea nu poate ?inflori? intr-o atmosfera ostila. Intr-o echipa, fiecare
membru vine cu un stil diferit de a controla starea conflictuala. Este foarte
important sa se stabileasca niste reguli de baza pentru grup si cel mai
important lucru va fi sa se tina sub control toate disputele intr-un mod cat se
poate de prompt. De fapt, lipsa unui acord de pareri este o componenta naturala
si sanatoasa a procesului de constituire a echipei, daca este controlata asa cum
se cuvine.
5. Comunicarea ? iata piatra de temelie a
oricarei intreprinderi reusite, incluzand incredere si alcatuirea unei echipe.
Desi este usor sa recunosti o comunicare sincera, deschisa, e greu sa o
intemeiezi. Intr-o echipa, fiecare ar trebui incurajat sa vorbeasca deschis ?
intr-un mod constructiv ? si fara sa-i atace pe colegi, deoarece fiecare
vine cu propriul sau stil de a comunica. Iarasi, un lucru important este
stabilirea unor reguli ca: ?Nimic nu iese din camera asta, in afara de cele
stabilite de comun acord si care nu sunt tabu?. Increderea va creste mai repede
daca fiecare simte ca echipa este un forum pentru a-si dezvolta ideile si o
fereastra pentru a vedea gandurile celorlalti.
6. Increderea in
capacitatea de a depasi obstacolele ? aceasta credinta sau atitudine
pozitiva este cruciala pentru succesul unei echipe. Adesea, echipele se formeaza
tocmai pentru a depasi obstacole si a rezolva probleme. Trebuie sa existe o
incredere reciproca in cadrul colectivului. Cine nu crede in notiunea de echipa
va declansa o stare negativa in ceilalti, care va ?sapa? timpul si energia
echipei. Mai ales daca i se pare ca ea este o pierdere de vreme si ca nu va
merge in veci.
7. Asumarea riscurilor ca afinitate ? e
in stransa legatura cu cele de pana acum. Toate notiunile discutate anterior
implica si asumarea unui risc oarecare. Oamenii se pot impotrivi celor care
risca, fie prin natura lor, fie datorita unor experiente trecute. Pentru unii,
asumarea riscurilor este dificila, existand teama sa nu le fie furate ideile.
Succesul si bunul mers al unei echipe consta in obisnuinta fiecarui membru de
a-si asuma un anume risc, pentru a lasa loc increderii sa se
dezvolte.
8. Implicarea ? preocuparea pentru alcatuirea
unei echipe este la indemana oricui si este necesara la consolidarea increderii.
Daca lipseste macar un singur ?fir?, ?manunchiul? va avea de suferit. Toti
trebuie sa fie incredintati ca vin la lucru gata pregatiti si concentrati asupra
problemelor de rezolvat.
In sfarsit, adevaratii lideri de echipa vor
acorda mai multa atentie faptelor si mai putina spuselor. Nu poti cladi
incredere si buna reputatie ?din cutite si pahare?, adica numai pe planuri. Sa
nu uitam ca a consolida increderea si structura unei echipe inseamna foarte
mult, atat pentru fiecare individ in parte, cat si pentru binele intregii
firme.