Tags: Indemn la simplitate, Ernest Bernea
Omul a purtat în decursul vremurilor o lupta tragica pentru
castigarea unui prisos de bine. In epoca moderna acest bine a fost vazut sub
forma progresului si a civilizatiei. Singur, sau în mijlocul societatii, omul
s-a straduit în acest sens.
Socotit în roadele sale, astazi dupa trecere de vreme, progresul continuu s-a
dovedit înselator. Omul modern a avut o sete de mai bine, dar nu s-a aplecat
îndeajuns asupra naturii acestui bine. Punctul luminos, unificator, a lipsit.
Lumea noua s-a încrezut prea mult in civilizatie si progres, dar nimeni nu sta
sa gândeasca ce anume sunt acestea pentru fiinta spirituala a omului. Si atunci
drumurile s-au deosebit, dupa cum deosebite erau idealurile.
Civilizatia acestei ultime epoci istorice a facut din om "o fiinta
complexa". Gasim in aceasta tendinta si stare a sufletului contemporan o
caracteristica a vietii moderne, dornica de progres.
Ce înseamna oare aceasta complexitate a omului de azi, produs ultim al unor
credinte vechi ? O continua crestere a nevoilor materiale, o desvoltare a lor
fara limita. Judecata interior, ea mai înseamna rafinament si ornamentatie.
Aceste însusiri alcatuesc tot atâtea semne de distinctie.
Sa lamurim lucrurile mai departe. Complexitatea omului de azi nu înseamna ceea
ce am putea crede ca înseamna, adica : distinctie în înteles de superioritate,
complexitate în înteles de adâncime si frumusete interioara. Complexitatea
aceasta care era si o sete de a se îmbogati, a pus omul sub povara unor
elemente secundare, din afara fiintei noastre morale, din afara nevoilor
acestei fiinte, l-au încarcat si l-au prefacut pâna la naruire.
Educatia a fost facuta în raport cu unele valori la moda, de natura mai mult
sociala si materiala. Omul a avut o sete de a progresa, de a creste chiar
interior ; omul a încercat sa depaseasca starea în care se afla dar nu in
raport cu anumite valori spirituale permanente ci in raport cu oamenii. Etica
moderna a avut la temelie nu atât o dorinta sincera de proprie depasire ci mai
mult o dorinta de întrecere între oameni.
Cu cât omul si-a creat mai multe nevoi, semn al unei înalte trepte de civilizatie,
cu atât el a devenit mai putin stapân pe sine, cu atât a fost mai putin liber.
Sufletul sau aparent înaltat, devenise lipsit de putere, se subtiase si se
complicase. Cuprinzând ceea ce nu-i era firesc, renuntând la ceea ce îi era
esential, pentru podoaba, si-a pierdut adevarata frumusete si tarie. Vieata
interioara a omului a avut toate aparentele unei cresteri adevarate ; in
realitate s"a petrecut o saracire si anume din cauza ca aceasta crestere
nu era organica ci era o adunare, o adaugire. Nevoia de a corespunde
vremurilor, ambitiile si gusturile nenumarate, tot rafinamentul intelectual si
estetic, l-au sedus si l-au îndemnat catre o lume a decorativului si
inutilului.
A fi o fiinta complexa nu este în sine o stare rea ; dimpotriva. Trebue însa sa
fie rodul unei serioase si firesti cresteri interioare, cresteri a elementelor
esentiale, a stâlpilor vietii noastre morale. Trebue sa fie o îmbogatire a ceea
ce ne apartine esential. Altfel ajungem la tipul omului modem, prezent înca
între noi si specific tuturor epocilor decadente, omul descentrat în care
vieata este nefireasca si vointa lipsita de îndrumare. Povara trufiei, povara
propriilor creatii ale omului, povara combinatiilor si constructiilor asa
zisului progres cultural si civilizator, apasa înca sufletul celor mai multi
dintre noi. Omul acesta a confundat Compexitatea cu complicatia. Iata numele
adevarat al starii sale interioare.
De aceea este atât de nenorocit, de aceea este atât de greu de, înteles si
de satisfacut. Omul despre care vorbim este mereu nemultumit, mereu
ridicat împotriva vietii si a conditiilor date. Omul complicat este o fiinta
dificila si nenorocita.
In setea sa de progres si de civilizatie materiala omul s"a descentrat,
adica a confundat esentialul cu secundarul, dând o atentie deosebita celor ce
nu-l alcatuiau în fond. Omul cetatii de azi este un om facut, este o fiinta
artificiala. S"a construit înfruntând legile fiintei sale morale. Tot ceea
ce a fost adaugat nefiresc si a împodobit sufletul sau mândru, nu a facut decât
sa-l scoata din fagasul destinului sau propriu, de om.
Pentru ca o înnoire sa fie posibila, omul trebue sa renunte la aceste podoabe
ale modernismului, pentru a se reîntoarce catre elementele originare ale
fapturii sale.
Nu poate fi vorba de o renuntare la progres si nici de o întoarcere la
"starea naturală" a unui filosof francez, ci de mergerea înainte dela
început pe calea deschisa noua, în desvoltarea omeniei si a tuturor virtutiilor
ce-o alcatuesc. Ce înseamna pentru noi întoarcere ? Inseamna renuntare la
inutil, la rugina sufletului. Ce înseamna desvoltare ? Ce înseamna progres ?
Inseamna crestere din sâmburele fiintei, înseamna, în limita superioara,
înflorire. Aceasta inseamna a fi cult, a fi om superior, a fi distins si
complex: înflorire. Sa ajungi sa-ti exprimi esenta. Nu întoarcere deci, nu
oprire, ci crestere deplina si fireasca.
Aci se aseaza simplitatea. Simplitatea este starea morala a omului care se
misca esential si sincer. Simplitatea în etica, întocmai ca si în estetica,
înseamna linie mare. Liniile mari dau sensul fapturii, liniile mari
constituesc.
Simplitatea ca stare morala este o stare originara, legata de începutul
fiintei. De aceea Evanghelia, cartea simplitatii si a permanentei vorbeste de
simplitate în legatura cu copilul si profetul. Fiind originara, simplitatea
este o stare a firii, o stare a celor care pastreaza legatura cu Dumnezeu.
Nefiind legata de poverile podoabelor inutile, simplitatea da omului un
echilibru interior, o tarie si o mare stapânire de sine. Omul simplu ramâne cu
sine, curat si întreg, liber de elementele inutile, adaugate, exterioare. Omul
simplu traieste vieata din plin si firesc; o traieste astfel pentruca este în
ea.
Simplitatea da o siguranta si o certitudine interioara adevarata, da putere de
depasire a contingentelor si viciilor apasatoare. Pe calea simplitatii omul se
împlineste pentruca traieste firesc si esential.
Simplitatea este starea morala prin care o seama de taine ni se deschid.
Firescul si armonia ei o fac sa rodeasca si pe o alta dimensiune a vietii,
aceea a , orizontului deschis. Sensul vietii este prins mai usor si mai
adevarat de omul simplu decât de omul complicat, pentruca cel dintâi pastreaza
legatura, directa cu viata, are totodata simtul realitatii aparente si tainice.
A fi simplu înseamna a fi in vieata, a fi în vieata înseamna a-i trai si
cunoaste sensurile. Sensul vietii nupoate fi prins stând în afara ei, calcând
un drum artificial. Omul simplu traieste cu ochii în distantele mari ale lumii.
Din aceste elemente si înfatisari ale simplitatii întelegem cum acela care
traieste cu adevarat în simplitate ajunge sa traiasca si în lumina, în
frumusete. Fiinta sa interioara, aparent mica, are dimensiuni foarte mari,
neîntelese de acei care judeca dupa criteriile civilizatiei burgheze. Omul
simplu ajunge sa cunoasca adâncurlle si sa cuprinda lumea, sa se înradacineze
în loc rodnic. Liber de orice povara morala sau materiala el merge pe caile
firesti ale omeniei ; cugetul si fapta sa nu sunt legate de lucruri slabe, ci
de tarii ascunse.
Bucuria trairii în simplitate poate fi înteleasa din libertatea si rodnicia pe
care o câstiga omul. Omul simplu este o faptura vie; este o faptura originara
de mare plinatate si echilibru interior.
de Ernest Bernea