Tags: ford, craiova, nokia, ue, germania, spania, china
Fara indoiala ca toata suflarea romaneasca si mai ales cea olteneasca s-a bucurat ca Ford a descalecat la Craiova, ca i-a placut si chiar a inceput sa produca in Banie. Si asta in conditiile in care e recesiune iar vanzarile din domeniul auto nu numai ca au fost printre primele afectate dar e foarte posibil sa fie si ultimele care isi vor reveni.
La fel de mare ne-a fost bucuria si cand Nokia a deschis fabrica de la Jucu. Si acolo, panglici (in toate sensurile) multe, flori si declaratii care de care mai optimiste. Insa, spre deosebire de Nokia, Ford a fost si mai generos si le-a acordat angajatilor o prima de... instalare de 500 de lei. Frumos.
Partea proasta este ca, in ambele cazuri, este vorba de relocari. Nokia a venit, dupa un mare scandal, din Germania, iar Ford s-a carat cu utilajele din Spania. Unde, cat timp... renta sa produca automobile, cat timp salariile cerute de muncitori erau sustenabile, a ramas. Dupa ce nivelul de trai a crescut si in Spania, dupa ce tarile din estul Europei au devenit stele pe steagul UE, acestea sunt taramul fagaduintei unei maini de lucru ieftine.
Dar, cu siguranta, ca, dupa ce si pretentiile salariale justificate ale muncitorilor romani vor creste, marile companii isi vor cauta de drum si de profit spre China (unde deja sunt bine implantate) si spre toate statele vecine acesteia, unde forta de munca (chiar si cea umana) este gata robotizata si asta pe bani putini.
Prin urmare, dupa bucuria initiala, pe termen lung, lucrurile nu sunt chiar roz caci Ford s-ar putea sa fie doar in... Transit...
Alexandra Stanescu
*** 3 secrete pe care nimeni nu vi le spune atunci cand vreti sa demarati o afacere!