Tags: alexandra stanescu, carti, ciocolata, criza economica
Potrivit unor studii recente, in unele state din vestul Europei, vanzarile de carte sunt in crestere. Chiar daca procentele sunt aparent mici, tendinta conteaza. Franta si Germania sunt in frunte. Astfel, in decembrie 2008, numarul cartilor vandute in Hexagon a crescut cu 2%, comparativ cu anul precedent, si cu 2,4%, in luna ianuarie. Aceeasi tendinta se inregistreaza si in Germania, unde numarul cartilor vandute a crescut cu 2,3%, in ianuarie 2009, comparativ cu aceeasi luna a anului trecut. Cresteri similare s-au inregistrat si pe alte piete europene.
In schimb, in Statele Unite ale Americii si in Marea Britanie, vanzarile au scazut cu 1%, pe ansamblul anului 2008, si cu aproape 1%, in primele zece saptamani ale acestui an. Probabil americanii si britanicii trec criza cu multa ciocolata caci o alta statistica arata ca vanzarile din dulcele sau amarul aliment au crescut cu 100% fata de primele luni ale lui 2008...
Revenind la carti, nutrebuie sa fii (mare) psiholog ca sa explici ca, in vremuri de criza, textul tiparit este cea mai usoara si reconfortanta forma de evadare. Cufundat in lectura, oricine poate uita ca este in somaj (tehnic), ca salariul s-a facut (aproape) praf, ca mai are zeci de ani de platit rate la banca pentru o casa cumparata la un pret supraevaluat.
In acelasi timp, in vremuri de criza, cartea are cel mai bun raport dintre calitatea... evadarii si pret. Nu trebuie sa cumperi nu’s ce consola de jocuri video, nu trebuie sa dai bacsis chelnerului, nu trebuie sa inchiriezi schiuri ca sa ajungi, intr-o clipita, pe partie; nu trebuie sa ai bilet de tren sau de avion si nici nu trebuie sa imbatranesti pe autostrazi ca sa ajungi pana la Paris sau in Honolulu daca vrei; nu ai nevoie de o agentie de turism ca sa te "debarce" la un safari in Kenya; nu-ti trebuie nici acceleratorul de particule ca sa te intorci in Anglia elisabethana sau sa avansezi in anul 3200... Tot ce trebuie sa faci este sa deschizi o carte... una dintre infinitele versiuni ale lumii...